Tulevaisuuden tuotejohtaminen

Allekirjoittanut sai mahdollisuuden päästä puhumaan tulevaisuuden tuotejohtamisesta Contribyten Tulevaisuuden tuotekehitys seminaariin. Julkinen puhuminen, niin kuin kouluttaminen ja kirjoittaminenkin, ovat hyviä testejä omalle osaamiselle. Tälläkin kertaa oli pakko pysähtyä ja syventyä  omiin ajatuksiin: mitä minulla oikeastaan on sanottavaa tuotejohtamisen tulevaisuudesta.

Uusia ajatuksia ja vähän vanhojakin

Ensiksi iso kiitos Contribytelle päivän järjestämisestä. tute2016Teemana oli organisaation siilojen yli menevä yhteistyö ja esityksissä rikottiinkin perinteisen tuotekehityksen raja-aitoja reippaasti. Jurgen Appelon keynote-puhe Managing for Happiness oli ammattipuhujan viihdyttävä pläjäys, joka samalla antoi konkreettisia ohjeita ja esimerkkejä kenelle tahansa tiimiä tai yritykstä johtavalle. Mielenkiintoista oli myös kuulla tarinaa Paulig Mukin taustalta, mainostoimistojen innovaatioprosessit kun ovat aika erilaisia teknolgialan B2B-yrityksiin verrattuna. Esityksiä oli myös syvältä tuotekehityksen työkaluista lean startup-metodeihin, mutta kokonaisuutena päivä tarjoili mukavasti uusia ajatuksia ja virkisteli vanhojakin.

Tulevaisuus, tuote ja johtaminen

Oman esitykseni olin jakanut kolmeen osaan, joita yritin käsitellä tuotejohtamisen näkökulmasta. Lyhyestä summaten näkemykseni tulevaisuudeen tuotejohtamisesta menee näin:

Tulevaisuus

Teknologinen kehitys sen kun kiihtyy. Kaikilla n. 70 puheeni kuulijalla oli älypuhelin ja puolisen tusinaa oli jo siirtynyt seuraavaan, eli ns. ”wearables” vaiheeseen, lähinnä älykellojen käyttäjänä. Samalla kun äly siirtyy vaatteisiimme ja koruihimme se myös lisääntyy ympärillämme, ensin esineissä ja sitten jopa luonnossa (“Nearables” vaihe). Tämä johtaa tulevaisuudessa kännyköiden katoamiseen. Tulevaisuuden ohjelmistot siis koodataan uusiin laitteisiin ja käyttöliittymiin.

Tulevaisuudessa tosin tekoäly tulee hoitamaan osan koodauksesta, niin kuin myös tuotepäälliköiden töistä. Mutta vaikka Tieto jo valitsikin johtoryhmäänsä tekoälyn, niin kansa kaipaa johtajia. Kulttuurit muuttuvat hitaasti, kuten myös ihmisten tarve kuulua heimoon ja seurata johtajia. Siksi tulevaisuudessakin tarvitaan tuotejohtajia suunnannäyttäjiksi.

Tuote

Digitaalisuus ja palvelullistuminen ovat tehneet tuotteen määrittelemisestä entistä vaikeampaa. App Storessa, joka sekin on nimensä mukaisesti kauppa, on yli kaksi miljoonaan sovellusta. Jotkut niistä ovat selkeitä tuotteita, toiset pelejä, mutta useat vain mobiilikanavia median kuluttamiseen tai palveluiden käyttämiseen. Ovatko ne tuotteita vai eivät?

Sovellusten kehittämisen ja hallinnoimisen kannalta kysymys on ehkä perusteltu, mutta käyttäjää se tuskin kiinnostaa. Hän haluaa vain saada ”hommansa hoidettua”. Tosiasiassa kuitenkin suurin osa saatavilla olevista sovelluksista (kuten myös uusista ruokatuotteista, kulutuselektroniikasta, jne. ) floppaa, koska asiakas ei ikinä edes löydä niitä. Digitaalisuus mahdollistaa entistä sujuvampia asiakaspolkuja, mutta silti suurin osa heistä tippuu polulta jo ennen kuin uutta tuotetta on edes päästy kokeilemaan.

Käytöstä koko asiakaskokemuksen hallintaanVanha tapa johtaa ja kehittää tuotteita vain niiden käyttöä ajatellen ei enää tulevaisuudessa riitä. Asiakkaan kokemus on uusi tuote. Sitä pitää johtaa horisontaalisesti, alusta loppuun.

Johtaminen

Tuotejohtamiseen demokratia ei välttämättä ole optimaalisin tapa. Kaikkea kaikille konsepti ei toimi, vaan menestyksen eteen pitää tehdä päätöksiä siitä, mitä tehdään ja mitä ei, ketä ilahdutetaan ja ketä ei. Strategia toki voidaan tehdä yhdessä, mutta visiota yleensä draivaa joku. Ei ole sattumaa, että Apple, Amazon, Tesla ja moni muukin maailman menestyneimmistä yrityksistä henkilöityvät johtajiin, jotka ovat ne menestykseen nostaneet. Visionäärejä tarvitaan jatkossakin.

Phone arean hieno esimerkki miten demokratia toimisi iPhonen tapauksessa.

Joy of Techin kuvitteellinen esimerkki miten demokratia toimisi iPhone 7 tapauksessa.

Kuten sanottu, tuotteita pitää johtaa, ei hallita. Ja sama pätee ihmisiin. Tuotepäällikön, tai vastaavan roolin omaavan, tehtävänä tulee yhä enenevässä määrin olemaan erikoisosaajien taitojen yhdistäminen saumattomaksi asiakaskokemukseksi. Siksi yleisen tuotekehitys-, markkinointi-, toimiala-, tuote ja liiketoimintaosaamisen lisäksi tulevaisuuden tuotejohtajissa tulee korostumaan kolme ominaisuutta:

  1. Empaattisuus
  2. Ongelmanratkaisukyky
  3. Liiketoimintaymmärrys

Nämä ovat kykyjä, joissa tekoäly ei voita ihmisen luovuutta. Se voi korvata hallitsemisen, mutta ei johtajia.

Tulevaisuuden tuotejohtamisen yhteenveto

Näkymät tulevaisuuden tuotejohtamiselle ovat mielestäni aurinkoiset, koska

  • Tuotteita tarvitaan jatkossakin, vaikka se mitä ne tarkalleen ovat voi olla vaikea mieltää.
  • Kehittäminen on kivaa, mutta tuotejohtaminen optimoi niiden arvon
  • Visionäärejä ja johtajia tarvitaan tulevaisuudessakin

Seminaarissa ei ikävä kyllä juuri aikaa kysymyksille tai kommenteille jäänyt, mutta mieluusti kuulisin juuri sinulta näetkö tulevaisuuden tuotejohtamisen samalla vai eri tavalla?

Kirjoittaja: Harri Pendolin

Prodmanin perustaja ja Tuotepäällikkö-blogia jo vuodesta 2009 kirjoittanut Harri on tuotemies henkeen ja vereen. Harri on aina valmis jakamaan osaamistaan tuotejohtamisesta tai debatoimaan tuotepäällikön strategisista valinnoista. Twitteristä Harri löytyy nimellä @pendolin.