Miksi Teuvo Tuotepäällikkö juoksee kuin pyöräkin olisi tarjolla?

Olematon lisäarvo, käyttöönoton korkea kynnys vai konservatismi? Ehkä jopa edellä mainittujen yhdistelmä? Vai jokin toinen syy? Tosiasia kuitenkin on, että Teuvo Tuotepäällikkö ei käytä tuotehallintaan tehtyjä ohjelmistoja hyväkseen. Microsoft Office on edelleen tuotepälliköiden käytetyin ohjelmisto ja perässä seuraavat projektinhallintasoftat. Ei kai Teuvo vain ole jämähtänyt mukavuusalueelleen?

Itsellenikin viime vuosituhannen puolella alkanut tuotepäällikön ura oli samalla perehdytys Office-maailmaan. Excelillä laskettiin liiketoimintasuunnitelmat, Wordillä kirjoitettiin tuotevaatimukset ja PowerPointilla tehtiin markkinointimateriaalit. Ja edelleen suuri osa tuotepäälliköistä tekee työnsä samalla tavalla (Onko siis ihme, että työn tuottavuus ei ole Suomessa kasvanut vuoden 2007 jälkeen?)

Toki edistystäkin on tapahtunut. Ensimmäiset tuotepäälliköille markkinoidut ohjelmistot  olivat suuryrityksille suunnattuja tuotekehitysohjelmistoja (IBM Focal Point, Accept360), jotka mahdollistivat muun tuotetiedon ohella myös vaatimusten kommunikoinnin yhdestä paikasta koko organisaatiolle.

Seuraava aalto tuli ketterän kehityksen myötä. Pienet kehittäjätiimit tarvitsivat projekteilleen kevyempiä työkaluja. Dokumentaatiota pyrittiin myös vähentämään ja vaatimukset haluttiin samaan ohjelmaan mitä tuotekehittäjät käyttivät. Projektinhallintaohjelmistoihin alkoi tulla lisäosia tuotepäälliköillekin (esim. Portfolio lisäys Jiraan). Sama on tapahtunut myös palveluiden digitalisoituessa ja esimerkiksi ServiceNow on täydentynyt paremmilla vaatimushallintaominaisuuksilla.

Tähän asti kaikki tuotepäälliköiden työkalut oli tehty jonkun muun kohderyhmän ehdolla. Vasta viime vuosina on vihdoin lanseerattu tuotepäälliköille suunnattuja roadmappien ja vaatimusten hallintaan keskittyviä työkaluja, kuten

Nämäkään ohjelmat eivät ole täydellisiä, mutta askel parempaan. Pääasiallisesti uudet ohjelmat on tehty tukemaan ohjelmistotuotteiden jatkuvaa kehitystä, eikä esimerkiksi tuoteportfolion hallintaan tai liiketoiminnan mittareihin ole vielä kaikkea tarvittavaa toiminnallisuutta. Myönteistä on, että jokaisesta näistä ohjelmistoista löytyy rajapintoja sekä ideoiden ja palautteen keräämistyökaluihin (esim. Validately, Sensor Six, UserVoice) että tuotekehityksen ohjelmistoihin (Github, PivotalTracker) ja lisää tulee koko ajan. SaaS-mallisten ohjelmien hinnoittelukin taipuu jopa yhden tuotepäällikön yrityksille.

Mutta miksi Teuvo ei siis hyppää pyörän selkään ja ota uusia ohjelmistoja käyttöön? Auta meitä selvittämään tämä ja vastaa alla olevaan kyselyymme. Jos et löytänyt sinulle sopivaa vastausta, niin auta meitä löytämään muita syitä ja parempia työkaluja tuotepäälliköille kommentoimalla alle.

 

En käytä tuotejohtajille suunnattuja työkaluja, koska...

View Results

Loading ... Loading ...

 

Kirjoittaja: Harri Pendolin

Prodmanin perustaja ja Tuotepäällikkö-blogia jo vuodesta 2009 kirjoittanut Harri on tuotemies henkeen ja vereen. Harri on aina valmis jakamaan osaamistaan tuotejohtamisesta tai debatoimaan tuotepäällikön strategisista valinnoista. Twitteristä Harri löytyy nimellä @pendolin.

 

2 kommenttia - “Miksi Teuvo Tuotepäällikkö juoksee kuin pyöräkin olisi tarjolla?”

  1. Tatu Kirjoitti:

    Lisäisin kyselyyn yhden vaihtoehdon lisää; “En tiedä uusista tuotteista tarpeeksi.” Olen LinkedIn palstoilla törmännyt mainintoihin muutamista.

    Tuotehallinnan prosesseissa saattaakin olla paremman tuotteistamisen varaa, olisiko suutarin lapsi jäänyt ilman kenkiä.

    Toisaalta näen CRM ja PDM osittain myös tuotepäällikön työkaluina, vaikka niiden keihäänkärki osuukin myynti ja tuotekehitystiimeihin. Mutta niiden välissähän se tuotepäällikkö istuukin.

  2. Harri Pendolin Kirjoitti:

    Kiitos Tatu, erittäin hyvä kommentti ja muistutus siitä miten vaikeata on tehdä hyviä verkkokyselyjä!

    Et varmastikaan ole ainoa, jolla on sama ongelma.Nykyisessä tietotulvassa työkalutoimittajilla voi olla vaikeata saada viestiään läpi. Ja jos tuotepäälliköt joutuvat itse etsimään tiedon, niin käyttöönottokynnys nousee.

    CRM ja PDM toki sivuavat tuotepäällikön tehtäväkenttää, mutta kuten kirjoitit, tuotepäällikkö tippuu väliin 🙁