Miksei digitaalisuus kiinnosta tuotepäällikköä?

Moni vanhan kansan tuotejohtaja ajattelee, että digitaalisuus on relevanttia vain IT firmoille ja kuluttajille palveluja tarjoaville internet-yhtiöille. Päivittäisessä elämässä kuitenkin digitaalisuus näkyy: sähköpostia lukiessa, internetiä selatessa, Sharepointissa ja Facebookia käyttäessä. Puhelinnumeroitakaan ei tarvitse muistaa, vaan ne säilytetään puhelimen muistissa tai pilvipalvelussa (usein käyttäjän tietämättä). Joku käyttää verkkokauppaa ja tilaa (e-) kirjansa Amazonilta. Autonkatsastus tai renkaiden vaihto varataan netistä. Valokuvat tallennetaan pilveen.

Mutta kuuluuko digitaalisuus tuotepäällikön arkeen, jos itse ydintuote ei ole digitaalinen?

Otetaanpa esimerkki perinteisemmästä liiketoiminta-alasta. Maatalouden tuotantopanosten tukkukaupasta ja rehunvalmistajasta. Mitä digitaalisuus tarkoittaa Raisioagron tuotepäälliköille?Kuvakaappaus_lumia

Kuinka moni on muuten kuullut termin IoF?*

Raisioagro on mukana maidontuotannon kehityshankkeessa, jossa lypsyroboteilta kerättävä reaaliaikainen tieto maidon määrästä ja laadusta käytetään hyväksi yksilöllisen ruokavalion suunnittelussa. Lehmän hyvinvointi ja samalla tuottavuus paranee. Rehuntuottajan ja jakelijan tuottama arvo asiakkailleen kasvaa jättiloikan, ja perinteisten kilpailutekijöiden merkitys vähenee.

Miten digitalisoinnilla suoristetaan mutkia asiakkaanpolulla?**

Raisioagron loppuasiakkaan elämää helpotetaan kehittämällä mobiilisovelluksia, jotka helpottavat asiakkaiden ostoprosessia auttamalla valitsemaan oikeita tuotteita ja sujuvoittamalla itse tilausprosessia. Yhteistyö sujuu kun asiointi tehdään helpoksi.

Mitä äskeinen tarkoittaa tuotepäällikölle?

  1. Digitaalisuus helpottaa tiedon keruuta ja analysointia. Kannattaa miettiä, miten pystyt tiedon avulla hyödyttämään asiakasta.
  2. Asiakkaalle luotava arvo on menestyksen edellytys. Digitalisointi ei ole itseisarvo, vaan sen luoma arvo asiakkaallesi.
  3. On hyvä miettiä tarkkaan, mitä muuta kuin itse ydintuotteen asiakas tarvitsee (tai hänen pitää tehdä) saadakseen lupaamasi hyödyn. Palauta mieleen kokonaistuotteen*** käsite ja muista että täydentävä elementti voi olla olomuodoltaan mitä vain ohjelmisto, palvelu tai fyysinen tuote.
  4. Ostamisen täytyy olla helppoa, asiakkaan aika on rajallista ja sitä pitää kunnioittaa

* IoF tarkoittaa Internet of Farming (joskus IoFT internet of Farming Things). Esineiden internetin (IoT) sovellukset maataloudessa.

**Asiakkaan polusta voit lukea aikaisemmasta blogikirjoituksistamme klikkaa tästä !

***Kokonaistuote (the Whole product) tarkoittaa myytävää kokonaisuutta, joka koostuu ydintuotteen lisäksi täydentävistä elementeistä esim. tietokone ja käyttöjärjestelmä. Termin on alunperin ottanut käyttöön markkionointiguru Regis McKenna.    

Artikkelin kuva on kuvakaappaus Raisioagro sovelluksesta puhelimessa.

Kirjoittaja: Antti

Antti on konkari, joka on yli 20 vuotisen uransa aikana sekä kokenut itse tuotehallinnan haasteet että nähnyt ne ulkoapäin liiketoiminnan kehittäjänä ja myyjänä. Anttia voit seurata myös Twitterissä @AnttiTSuvanto

 

Voit seurata keskustelua ja kommentteja RSS 2.0 syötteen kautta. Kommentointi ja pingaus on kielletty.