Lean Startup Machine – mitä tuotepäälliköt voivat oppia kasvuyrittäjiltä?

 

Kuva: Lean Startup

Lean Startup Machine on eräänlainen työpajan ja valmennuksen yhdistelmä, joka perustuu Eric Riesin oppeihin (ja paljolti myös Steve Blankin). Ries kirja The Lean Startup – How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses julkaistiin 2011 ja sittemmin siitä on tullut hitti, joka on sekä synnyttänyt uusia kirjoja (Running Lean, Lean Analytics, Lean UX) teeman ympäriltä että tapahtumia, kuten jo yli 130 kertaa ympäri maailmaa pidetty Lean Startup Machine.

Ensimmäinen ero vakiintuneiden yritysten käytäntöihin oli workshopin pitoaika. Lean Startup Helsinki alkoi perjantaina 18:30 työviikon päätyttyä ja jatkui puoleen yöhön tai joillakin tiimeillä jopa pidempään. Lauantaina aloitus oli 8:30 ja taas töitä tehtiin puoleen yöhön tai jopa pidempään. Sunnuntaina päivä oli hiukan lyhyempi, vain puoli yhdeksästä puoli kahdeksaan illalla. Kuinka moni vakiintuneiden yritysten tuotejohtajista on valmis uhraamaan koko viikonloppunsa itsensä kehittämiseen?

Ajankohdasta huolimatta workshop keräsi paikalle yli 50 asiasta kiinnostunutta osanottajaa sekä joukon asialle vihkiytyneitä mentoreita . Perjantaina osallistujat saivat ”pitchata” ongelmista, joita he haluaisivat työstää tuoteideoiksi. Ohjaajat valitsivat ongelmista mielenkiintoisimmat, joiden perusteella osallistujat jaettiin noin viiden hengen tiimeihin ja käytännön oppiminen sai alkaa: ulos toimistosta ja todentamaan ovatko ongelmat todellisia ja tarpeeksi kivuliaita, että niitä kannattaisi alkaa ratkaisemaan. Jokainen valituista tiimeistä sai oppia, että alkuperäiset hypoteesit olivat vääriä: ongelmaa ei joko tunnistettu kohderyhmässä tai se oli ainakin oletettua vähäpätöisempi. Vähintään kohderyhmää piti muuttaa, mutta suurimmassa osassa myös ongelmat vaihtuivat sen mukaan, mitä potentiaalisilta asiakkailta haastatteluissa opittiin. Joillakin ryhmillä vasta viides yritys lauantai ja sunnuntain välisenä yönä onnistui: vihdoinkin oli löytynyt riittävän iso ongelma, että sitä kannatti alkaa työstämään tuoteideaksi. Lean startup –kielellä ongelma oli todennettu.

Seuraavaksi piti keksiä keino testata tuoteidea mahdollisimman vähällä työllä. Ja mikä onkaan parempi tapa todentaa ratkaisu kuin pyytää asiakasta ostamaan tuote. Jotkut tiimeistä alkoivat työstää tuotteilleen kotisivuja, toiset taas luottivat kasvokkain tapahtuvaan myymiseen. Ottaen huomioon ajankohdan (lauantain iltayöstä ja sunnuntaiaamuna), niin varsinkin B2B-tuotteiden myyminen tai edes ostajakandidaattien tavoittaminen oli hankalaa. Mutta kova yritys palkittiin. Sunnuntaina parhaat tiimit saivat joko asiakkaat sitoutumaan ostoon tai jopa kylmää käteistä todistukseksi asiakastarpeesta!

Lopuksi kokemukset esiteltiin lähinnä pääomasijoittajista koostuvalle raadille ja parhaat palkittiin. Joitakin jopa mietittiin jatkokehitykseen, mutta pääosin sunnuntai-iltana kotiin lähti joukko väsyneitä, mutta paljon oppineita kasvuyrittäjäkandidaatteja.

Mutta mitä vakiintuneen yrityksen tuotepäällikkö voi Lean Startup Machine workshopista oppia? Itselleni päällimmäisiksi jäivät nämä asiat:

  1. Oikean ongelman löytäminen ei ole helppoa. Pieniä päänsärkyjä kyllä löytyy, mutta todellisen asiakasmigreenin löytäminen on haastavaa.
  2. Potentiaalisten asiakkaiden löytäminen ei ole niin vaikeaa kuin itsellemme uskottelemme. Sen sijaan oman mukavuusalueen ulkopuolelle meneminen ja asiakkaiden lähestyminen on vaikeata ja vaatii harjoittelua.
  3. Ongelmakaan ei riitä. Vielä pitää olla innovatiivinen tapa ratkaista se.
  4. Lean startup maailmassa lean-sanaa käytetään yleisesti tietämättä edes mitä sillä tarkalleen tarkoitetaan.  Vakiintuneelle yritykselle, palveluyrityksille, tuotantoon ja niin edelle lean-idealogia ja tarve olla ”lean” tarkoittaa yleensä täysin eri asioita.  Yhteistä ei ole kuin pyrkimys hukan vähentämiseen ja jatkuvaan kehittymiseen, vaikka toki senkin ymmärtäminen auttaa jo hyvään alkuun.

Kannattaako tuotepäällikön tutustua Lean Startupiin? Ehdottomasti.

Kirjoittaja: Harri Pendolin

Prodmanin perustaja ja Tuotepäällikkö-blogia jo vuodesta 2009 kirjoittanut Harri on tuotemies henkeen ja vereen. Harri on aina valmis jakamaan osaamistaan tuotejohtamisesta tai debatoimaan tuotepäällikön strategisista valinnoista. Twitteristä Harri löytyy nimellä @pendolin.