Kuuluvatko isot visiot vain startupeille?

Suomalaisille parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla on syvään juurtunut mentaliteetti. Vakiintuneet yritykset rypistävät mieluummin viimeisetkin tehot olemassa olevasta liiketoiminnasta kuin synnyttävät uutta. Kun yritysjohto ei investointeja osaa tai uskalla tehdä, niin rahat voi palauttaa osinkoina omistajille ja ulkoistaa uuden luomisen startupeille.

Clayton Christensenin Innovators Dilemma käsitteli aihetta jo viime vuosituhannella ja innovoinnin haaste on varmasti yritysjohtajien tiedossa. Mutta onko ongelmaan edes mahdollista löytää rationaalista ratkaisua? Ehkä onkin niin, että turvallisuushakuiset hakeutuvat vakiintuneisiin yrityksiin ja visionäärit yrittäjiksi. Kulttuuri on yrityksen vahvimpia voimia ja jos se ei ruoki rohkeaa visiointia, anna tilaa epäonnistumisille ja palkitse reilusti niin uusilla organisaatiorakenteilla ja prosesseilla tuskin innovaatioita saadaan käynnistettyä.

Eri yritysten tuotepäälliköiden kanssa vuosia toimineen voin todeta, että harvassa ovat isot visiot olleet. Mutta johtuuko se yrityksistä vai ihmisistä itsestään? Tappavatko yritykset yrittämisen vai eikö sitä edes vakiintuneiden yritysten työntekijöissä ole?

Mitäpä jos haastettaisiin Microsoft ja Apple?

Solu – maailman pienin henkilökohtainen tietokone (Kuvan lähde solu.co)

Kaksi maailman suurimpiin kuuluvaa yritystä ja vakiintunut toimiala. Kuulostaa ehkä epätoivoiselta yritykseltä, mutta Solu aikoo mullistaa PC-liiketoiminnan. Syksyllä toteutettu Kickstarter kampanja keräsi yli 200k€ rahoituksen ja kevään aikana rahoittajien pitäisi saada ensimmäiset laitteensa. Siitäkö alkaa henkilökohtaisten tietokoneiden uusi aika?

Kristoffer Lawson on yksi varmasti yksi suomen rohkeimpia visionäärejä. Hän on ollut mm. perustamassa perinteisen pankkitoiminnan haastajaa Holvia ja on nyt perustaja-toimitusjohtaja Solussa. Kristofferille visio on muutosvoima. Eli mitä suurempi visio, sitä enemmän siitä saa voimaa.

Entä jos iso yritys toimisi kuin startup?

Monessa vakiintuneessa yrityksessä uuden liiketoiminnan synnyttäminen on yritetty erottaa omaksi toiminnaksi yrityksen sisällä. F-Secure on yksi näistä yrityksistä ja uutta on syntynyt. Harri Kiljanderin tiimi esimerkiksi laajensi tietoturvan lapsiturvaan Lokki sijainninjakopalvelulla, jonka avulla vanhemmat pystyivät paikantamaan lapsensa. Kaikista uusista tuotteista ei tietenkään tule suuria menestyksiä, mutta Harrille on syntynyt hyvä näkemys miten vakiintuneetkin yritykset voivat voimia kuten startupit.

Vai voivatko? Sekä Kristoffer että Harri puhuvat visiosta ja niiden toteuttamisesta Unicorn16 seminaarissa 8.4.2016 Crowne Plazassa. Tule kuuntelemaan ja haastamaan sekä heidän näkemykset että omasi.

 

Kirjoittaja: Harri Pendolin

Prodmanin perustaja ja Tuotepäällikkö-blogia jo vuodesta 2009 kirjoittanut Harri on tuotemies henkeen ja vereen. Harri on aina valmis jakamaan osaamistaan tuotejohtamisesta tai debatoimaan tuotepäällikön strategisista valinnoista. Twitteristä Harri löytyy nimellä @pendolin.