Business case hoikistuu

Tuotekehitys on ottanut käyttöön ketteriä menetelmiä, mutta valtaosassa keskikokoisia ja suuria yrityksiä uuden liiketoiminnan kehittäminen toimii vielä perinteisellä vesiputousmallilla, kuten Contribyten toimitusjohtaja Henri Hämäläinen blogissaan ”Valhe, emävalhe, business case totetaa.

Business case -laskelmia ja liiketoimintasuunnitelmia tehdään 3-5 vuoden tähtäimellä, esityksiä laaditaan ja argumentointia harjoitellaan, rahaa pyydetään ja välillä saadaankin.  Mutta siihenpä se sitten jääkin.  Johdon tyypillinen ”ammu ja unohda” -mentaliteetti pitää huolen, että asiaan palataan (jos palataan) vasta vuosien päästä.

Olisiko jo aika business casen hoikistua?  Annetaan rakkaalle lapselle ensin uusi nimi, bisnesperustelu, ja muutos voi alkaa.

Mitä se muutos kaipaa selviää kun luet koko Markun Nurmelan kirjoituksen Contribyten blogista.

Kirjoittaja: Harri Pendolin

Prodmanin perustaja ja Tuotepäällikkö-blogia jo vuodesta 2009 kirjoittanut Harri on tuotemies henkeen ja vereen. Harri on aina valmis jakamaan osaamistaan tuotejohtamisesta tai debatoimaan tuotepäällikön strategisista valinnoista. Twitteristä Harri löytyy nimellä @pendolin.

 

Voit seurata keskustelua ja kommentteja RSS 2.0 syötteen kautta. Kommentointi ja pingaus on kielletty.